EuroGas žiada od Slovenska v novej arbitráži 8 až 22 miliárd eur!

12. januára 2018, Milan Tréger, Nezaradené

Viaceré médiá (Pravda, SME, HN,) uverejnili včera informáciu, že americká firma EuroGas bude Slovensko žalovať za zrušenie ťažby mastenca na ložisku Gemerská Poloma a oveľa  v novej arbitráži bude požadovať odškodné 8 až 22 miliárd eur. Dôvodom zvýšenia z pôvodnýcch 0,5 až 3,2 miliárd eur majú byť oveľa väčšie zásoby mastenca, ako sa pôvodne predpokladalo. Arbitrráž by sa mala konať pred americkým súdom v štáte Utah, kde Slovensko už jeden spor prehralo. Pre TASR to uviedol predseda predstavenstva firmy EuroGas Wolfgang Rauball. Žiaľ, pán Rauball neupresnil o akú analýzu – výpočet zásob a ocenenie ložiska sa ich predpoklad opiera. 

Keďže v roku 1995 som bol s kolegami zo š.p. Slovenská geológia, Spišská Nová Ves spoluautorom výpočtu zásob na tomto ložisku pre Záverečnú správu Gemerská poloma- mastenec, VP (Ján Kilík a kol.), veľmi rád by som sa zoznámil s novým výpočtom zásob a ocenením ložiska, ktoré boli na KKZ pri MŽP SR schválené v roku 1996. Z tohoto výpočtu zásob a ocenenia ložiska vychádzala aj Bilancia zásob výhradných ložísk SR a nie je mi známe že by KKZ (Komisia pre schvaľovanie zásob) po roku 1996 schvaľovala nový výpočet zásob s oveľa väčšími zásobami ako boli nami vypočítané novým, moderným spôsobom, variantným výpočtom zásob s následným technicko-ekonomickým hodnotením. Preto sa domnievam, že SR by mala od firmy EuroGas požadovať na oponentúru novú „analýzu“ – výpočet zásob a ocenenie ložiska. Nespochybňujem, že od rokov 1995-2000 mohlo dôjsť k významným zmenám svetových cien mastencov aj výrobných nákladov a p ohľad na cenu ložiska môže byť mierne odlišný. Pochybujem však o enormnom náraste ceny ložiska z 0,5 miliardy eur v roku 1996-2000, na 8-22 miliárd eur v roku 2017-2018. Taktiež treba zohľadniť fakt, že väčšina vypočítaných zásob je v kategórii Z-3, t.j s odchylkou +- až 50%.

Uvedené výhrady by mohla za SR – vlastníka ložiska, posúdiť a pre MF SR pripraviť Komisia zložená zo zástupcov BERG fakulty TU v Košiciach, ktorá má v náplni výučby a výskumu aj oceňovanie ložísk nerastných surovín, spolu s Inštitútom Hodnota za peniaze, ktorý pracuje pri MF SR. Východiskom by mala byť citovaná Záverečná správa s výpočtom zásob z roku 1995 (Ján kilík a kol.) nachádzajúca sa v Geofonde ŠGÚDŠ a Ocenenie ložiska podľa metodiky OSN z roku 1997 a tiež Ekonomické hodnotenie magnezitových a talkových ložísk (M. Tréger, P. Baláž in M.Radvanec, Z.Németh, P.Bajtoš: Magnezit a talk na Slovensku – genetický a geoenvironmentálny model (2010).

Keď po 20 rokoch hodnotím „prínosy“ zahraničných aj domácich súkromných „investorov“ a to nielen na ložisku Gemerská Poloma, ale aj ďalších ložiskách (Košice- Jahodná, urán, Kremnica-Šturec, zlato a striebro atď.), nevidím dôvod, aby štát nezmenil svoju surovinovú politiku tak, ako by si to žiadal verejný záujem, ako sme o tom uviedli v Návrhu surovinovej politiky Slovenskej republiky v roku 2000:

Ciele vlády pri ochrane a racionálnom využití nerastného bohatstva by mali zahŕňať:

-možnosť kontroly a schvaľovania postupu spoločnosti v jednotlivých fázach od začatia prieskumu až po ťažb-záväzok spoločnosti rešpektovať všetky zákony, ktoré môžu byť v priebehu jej činnosti prijaté,

-presadenie progresívneho daňového systému, ktorý spočíva predovšetkým v zdaňovaní tzv. nadbytočných ziskov (high excess profits)

-repatriácia všetkých exportných ziskov prostredníctvom centrálnej banky,

-vládna kontrola nad marketingom produktov,

-domáce spracovanie surovinových zdrojov,

-urovnávanie všetkých sporov v danej krajine, bez pomoci akejkoľvek medzinárodnej arbitráže,

právo žiadať predaj podniku kedykoľvek je to považované za národný záujem.

Alebo zostaneme naďalej na úrovni banánových republík?