Založ si blog

Slovenská banská komora verzus Slovenská republika

Slovenská banská komora (SBK) nedávno medializovala návrh, aby sa z banskej legislatívy vyňala možnosť samospráv miest a obcí vetovať ťažbu niektorých výhradných (štátnych) ložísk. SBK argumentuje tým, že predsa vlastníkom nerastného bohatstva je štát a keď je pre štát výhodné, aby ložiská ťažili domáce alebo zahraničné firmy, potom samosprávy a občania by nemali mať právo brániť takýmto “výhodným a zmysluplným” zámerom štátu. Ako negatívny príklad sa uvádza nesúhlas samospráv Kremnice a Košíc s ťažbou zlata na ložisku Kremnica-Šturec a s ťažbou uránu na našom najbohatšom ložisku Košice-Jahodná. SBK pritom vôbec nezdôvodnila, aké “výhody” by plynuli pre štát, ak by okolo 30 ton zlata a 12 000 ton uránu vyťažili zahraničné spoločnosti a štátu za ich predaj by odviedli “úhrady za vydobyté nerasty” vo výške pár percent? Naopak, štát by mal zastupiteľstvám a občanom Kremnice a Košíc poďakovať za to, že sa im podarilo zastaviť pre štát nevýhodnú ťažbu.

K tomuto originálnemu návrhu SBK sa žiada uviesť pár poznámok:

1. Čl. 4 Ústavy definuje nerastné bohatstvo ako vlastníctvo Slovenskej republiky, nie štátu, teda ako celospoločenské vlastníctvo 5,4 mil. občanov SR. A keďže podľa čl.2, ods.1 Ústavy “Štátna moc pochádza od občanov…” návrh SBK obmedziť právo občanov a ich zvolených sapospráv spolurozhodovať o ťažbe vo svojich katastrálnych územiach a často aj na pozemkoch vo vlastníctve miest a obcí, treba považovať za hrubý útok na ústavné práva nás občanov SR.

2. Pri návrhu SBK prekvapuje, že SBK akoby sa vyjadrovala nielen za pár stovák banských podnikateľov ale aj v mene štátu, hlavne v mene MH SR, ktoré riadi rezort ťažby nerastných surovín. Keďže MH SR sa k návrhu SBK zatiaľ nevyjadrilo, opýtajme sa my, občania a voliči: Čo Vy na to pán minister Miškov a pani premiérka Radičová?

 

O čo ide Slovenskej banskej komore?

Táto legislatívna “pomoc” SBK štátu nie je ojedinelá. Už v roku 2004, keď vláda M. Dzurindu schválila “Aktualizáciu surovinovej politiky SR” , v tomto dokumente sa okrem iného dočítame: “Funkcia štátu, ako vlastníka nerastného bohatstva spočíva vo vytváraní vhodných podmienok pre podnikateľské subjekty…” alebo: Štát neurčuje, ktorú nerastnú surovinu, kde a za akých podmienok bude podnikateľský subjekt ťažiť.” A čerešničkou na torte v tomto dokumente z dielne MH SR (´+ SBK) je však konštatovanie, že “pre štát nevyplýva jednoznačná povinnosť všetky evidované ložiská vyhradených nerastov ekonomicky hodnotiť”, čo protirečí paragrafom 13 a 14 Banského zákona č. 44/1988 Zb. MŽP SR v roku 2004 opodstatnene oponovalo, že “Podľa súčasného právneho stavu u nás je overené ložisko nerastnej suroviny bezcenné a prenajíma sa ťažobnému subjektu za symbolické ceny. Táto filozofia môže vyhovovať súkromným ťažobným subjektom ale nie vlastníkovi nerastného bohatstva – Slovenskej republike.”

Žiaľ, opodstatnené námietky MŽP SR vyplývajúce z “Návrhu surovinovej politiky SR (MŽP SR, 2000), neboli MH SR akceptované. A tak ešte aj dnes v roku 2012 sa výhradné ložiská neoceňujú, takže naše nerastné bohatstvo je aj naďalej bezcenné. Výsledkom takého diktátu zo strany súkromných ťažiarov združených v SBK je skutočnosť, že štát (SR) – vlastník nevlastní ani jedinú akciu v najväčších akciových spoločnostiach, takže jeho podiel na vytvorenom zisku je okrem daní nulový.

SBK môže namietať, že všetko je v súlade s platnými zákonmi a teda akékoľvek námietky sú neopodstatnené. Ale pri dôvere našich občanov v štátnu moc (NR SR, vláda, súdy…) si asi väčšina občanov myslí to, čo pred cca. 2000 rokmi rímsky filozof Gaius Petronius Arbiter: “Načo sú zákony tam, kde vládnu len peniaze?”

SBK ako by vo svojej snahe po neobmedzenej a štátom nekontrolovanej ťažbe zabudla na povinnosť vlastníka – SR, rešpektovať v Banskom zákone zakotvený verejný záujem a ochranu prírody a krajiny, čo sú mimoriadne dôležité atribúty pri ochrane a racionálnom využití nerastného bohatstva.

Zdá sa, že vplyv SBK na štát, predovšetkým na MH SR bol za posledných 17 rokov tak extrémny, že nie štát (parlament a vláda) ale pár desiatok vplyvných banských podnikateľov a ich prisluhovačov rozhodovalo o banskej legislatíve tak, aby boli výlučne v službách súkromných ťažiarov. A SR – vlastník nerastného bohatstva zostal síce formálne (de jure) vlastníkom ale vlastníkom – nesvojprávnym idiotom, ktorému na profite z využívania svojho bohatstva a vlastníctva vôbec nezáleží. Jav v skutočne demokratických a právnych štátoch (napr. v Nórsku a i.) nemysliteľný, hlavne v čase hospodárskej krízy a rastúcej zadlženosti štátu.

Prekvapuje, že ani “ľavicový” SMER-SD sa v rokoch 2006-2010 nesnažil reformovať deformovanú a pre SR nevýhodnú banskú legislatívu. Pred marcovými voľbami, by sme my občania mali našim politikom zo všetkých politických strán poslať jasný odkaz: Ak aj po voľbách 2012 chcete plniť predovšetkým príkazy finančných oligarchov a pokračovať v obchodoch typu Gorila, ignorovať vôľu väčšiny občanov Slovenska, potom vaše vládnutie nebude mať dlhé trvanie tak, ako pred 2000 rokmi konštatoval filozof Seneca: Nenávidené vlády sa nikdy neudržia dlho.

Zároveň našim budúcim poslancom a ministrom pripomeňme, že budeme sledovať a kontrolovať plnenie sľubu, ktorý budú skladať podľa čl. 75 Ústavy: “Sľubujem na svoju česť a svedomie vernosť Slovenskej republike. Svoje povinnosti budem plniť v záujme jej občanov.”

milant

Nespravodlivé a diskriminačné podmienky uplatňovania priamej demokracie v referendách

15.02.2017

6. februára 2017 Aktuality.sk uverejnili výsledky prieskumu pod názvom "Obyvatelia EÚ nedôverujú svojim vládam". Išlo o prieskum v piatich najväčších krajinách EÚ v ktorých je vyše 300 viac »

Referendum o zákaze privatizácie strategických podnikov v roku 1998

13.02.2017

V roku 1998 sa konalo referendum, ktorého otázka znela: "Ste za to, aby NR SR prijala ústavný zákon, ktorým sa zakáže privatizácia týchto strategických podnikov: 1. Západoslovenské energetické viac »

Zásobovanie vodou musí byť verejné

07.02.2017

Po dnešnej tlačovej besede I. Matoviča, na ktorej komentoval rozhodnutie ÚRSO vrátiť ceny vody na úroveň roku 2016, by som chcel upozorniť našich politikov na výsledky referenda v Taliansku, viac »

medziriadky, Múzy.sk

Múzy.sk

28.02.2017 00:10

OZ Múzy.sk organizuje literárny projekt Medziriadky, ktorý neformálne vzdeláva mladých autorov a pomáha im na ceste k debutu.

Spolok nevidiacich a slabozrakých športovcov Svišť

Spolok nevidiacich a slabozrakých športovcov Svišť

28.02.2017 00:04

Hlavným cieľom SNSŠS je vytváranie optimálnych podmienok pre všetky aktivity, vhodné pre nevidiacich a slabozrakých športovcov, ktoré schvália členovia.

Glosolália

27.02.2017 23:59

Rodovo orientovaný časopis.

Občianske združenie DEMIAN

OZ Demian

27.02.2017 23:44

Budujeme náučné chodníky, pamätníky skrášľujeme prostredie kde žijeme, organizujeme spoločenské a športové akcie.

Milan Tréger

O problémoch geológie a baníctva, ekonomiky a politiky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 195
Celková čítanosť: 480606x
Priemerná čítanosť článkov: 2465x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy